неділю, 26 лютого 2017 р.

Історія 6 клас



Історія 6 клас
Тема: Стародавня Індія. 
Мета: визначити особливості природно-географічних умов Стародавньої індії і охарактеризувати цивілізацію в долині Інду і визначити особливості індійських варн та своєрідність давньоіндійської архітектури. Розвивати вміння учнів набувати нових знань, поєднуючи інформацію з розповіді вчителя, підручника й учнівських повідомлень. Виховувати шанобливе ставлення до минулого різних народів
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, атлас, карта. 
Основні терміни: варни, брахмани, кшатрії, вайшья, шудри, недоторканні, буддизм. 

                                              
Хід уроку

1.
Організація навчальної діяльності.
Учитель знайомить учнів із темою й основними завданнями уроку.
2. Актуалізація опорних знань. 
Дидактична гра " Так, Ні
  1.    Усі найдавніші цивілізації світу знаходились на берегах великих річок. Так
      2.     Біля цих річок був родючий грунт. Так
      3.      Жителі займалися тільки скотарством. Ні 
      4.     Вони не вірили в богів. Ні 
      5.     Давні єгиптяни на своїх полях будували дамби і канали. Так
      6.     Наука яка вивчає минуле за речовими пам'ятками - археологія. Так
      7.     Люди які проводять історичні розкопки - нумізмати. Ні 
3. Вивчення нового матеріалу. 
Учитель. Сьогодні на уроці дізнатись про Стародавню Індію нам допоможуть люди різних професій. Ви їх уважно слухайте і в кінці уроку все, що вивчили і запам'ятали покладете у "Віртуальний рюкзачок знань" і всі отримаєте оцінку за роботу і увагу. Запрошуємо географа, який повідомить нам де знаходилась Стародавня Індія.
Прийом "Домашня заготовка"
Учень. Стародавня Індія величезною країною і охоплювала територію всього півострова Індостан. Береги Індії із заходу, сходу та півдня омиваються Індійським океаном, Аравійським морем і Бенгальською затокою. На півночі країни здіймаються найвищі у світі гори Гімалаї. Велику частину півострова Індостан займає плоскогір'я, багате на поклади міді та заліза.
У Гімалаях беруть початок дві великі річки Індії: Інд та Ганг. У долинах річок дуже родючі грунти. Більшу частину року тут спекотлива погода.
Учитель. А про природу Стародавньої Індії нам розкаже біолог.
Учень. Природа Індії вражає своєю пишністю та різноманітністю. У країні багато тропічних лісів. Є степи та пустелі. Долини Гангу покривали джунглі - вічнозелені тропічні ліси. Від густого листя навіть у день там темно. Гілки дерев обвиті ліанами, які звішуються вниз, не даючи змоги пройти лісом. Там водилися тигри, пантери, слони, ведмеді. буйволи, носороги, леопарди, мавпи. По землі повзалі змії: величезний пітон, отруйні кобри та гадюки. У джунглях було безліч комах. 
Учитель. Археолог познайомить вас з найдавнішими містами Стародавньої Індії.
Учень. Територія Індії була заселена ще з давніх часів. У результаті розкопок було знайдено руїни двох великих міст Мохенджо-Даро та Хараппа.
Вони були застосовані в ІІІ тисячолітті до н. е. на берегах річки Інд, і збудовані за точним планом. Вулиці були довгими та широкими до 10 метрів, простягаючись із півночі на південь і меншими, що йшли із заходу на схід. Будинки біли двоповерхові, або триповерхові з випаленої глини. Майже кожне поселення мало душову кімнату і вбиралюню.
В стародавній Індії уже існувала каналізація. У місті також були крамниці, харчевні, склади та майстерні. На початку ІІ тис. до н. е. жителі почали залишати свої міста. Про міста забули на 3,5 тис. років, доки в 1922 р. їх не знайшли археологи.
Учитель. Про те як жили та чим займалися жителі давніх міст ви дізнаєтесь з підручника на ст. 99. 
Учитель. Усе населення Стародавньої Індії поділялося на великі групи людей із чітко визначеними правами та становищем у суспільстві - варни. Індійці цей поділ пояснювали легендою про головного бога творця і правителя світу Брахму. Ішов Брахма світом. Вийшов на саму високу гору і сів там відпочити. Поглянув униз на пусту землю і вирішив створити людей. Із своїх вуст Брахма створив бвахманів. Зі своїх рук він створив кшатріїв. Зі своїх забруднених ніг Брахма створив шудри. А з комочків бруду недоторканих, які навіть не входили до жодної з варн. Яке їх усіх було становище в індійському суспільстві нам розкажуть представники кожної варни. 
Учень. Брахмани - члени жрецьких родів. Тільки вони знають, як читати молитви, і можуть говорити від імені бога. В релігійних кинигах брахманів називають "володарями світу", а люди вважають іх земними богами.
Учень. Кшатрії - воїни. Легенди розповідають, що Бахма наділив їх силою та мужністю. Вони були членами царських родин та військова знать. Кшатрії мали брати участь у війнах та управляти державою. головним серед них був цар.
Учень. Вайшья - рядові вільні общинники. Вони займалися хліборобством, скотарством, ремеслами й торгівлею. 
Учень. Шудри( неповноправні) - розорені співплемінники та нащадки підкореного дорійського населення, дрібні ремесники. Їх обов'язком було служити першим трьом варнам. 
Учень. Недоторкувані - люди які не входили до жодної з варни їх вважають ізгоями. До них ставилися з презирством, їм заборонялося жити в селищах та містах. Недоторкувані носили особливий одяг, щоб ніхто не підійшов і не доторкнувся до них, адже це могло осквернити іншу людину. Їхнім майном були собаки й осли, їли з розбитого посуду, ха прикраси служило чорне залізо. Прибирали нечистоти, обдирали шкури з убитих тварин. Вони носили спеціальний дзвінок, за допомогою якого давали знати, якщо входили в селище. Тоді люди одверталися або переходили на інший бік вулиці щоб навіть тінь від недоторканих не впала на них. 
Учитель. У Стародавній Індії поділ на варни був освячений релігією, яка мала назву індуїзм та вважався вічним. Шлюб між людьми, які належали до різних варн, заборонялося. Таксамо не можна було перейти з однієї варни до іншої. А зараз архітектор познайомить вас із архітекторними пам'ятками Стародавньої Індії. Ст.102( ілюстрація) 
Учень. Основним будівельним матеріалом у Давній Індії було дерево, яке спеціально обробляли, щоб запобігти його псуванню протягом сторіч. З 4-2 ст. до н. е. - доба розквіту давньоіндійської архітектури. У той період було збудовано багато буддійських храмів - ступ. За переказом, індійський цар Ашока звів 84 000 ступ. Кам'яна огорожа, що оточує ступу мала чотири брами, зорієнтовані за сторонами світу. На брамах вирізьблено сцени з життя Будди, а також картини природи, представників тваринного та рослинного світу, сцени з буденного життя індійців, перекази й легенди, що пов'язані з життям богів і людей. У 2-1 ст. до н. е. індійців почали вирубувати храми та монастирі в скелях. Величності храму надавали два рди могутніх колон, прикрашених зверху зображеннями лотоса та слонів, на яких сидять вершники. 
Учитель. Зараз за допомогою карток розкладених на партах кожен скаже, що знали про світ давні індійці. 
Кожен учень перевертає картку і зачитує те, що на них написано. 


1 картка. Виробляли тканини з бавовни 
2 картка. Отримали цукор із цукрової тростини 
3 картка. Індія батьківщина гри в шахи
4 картка. Вміли визначати більше ста хвороб
5 картка. Користувалися лікарськими травами
6 картка. Винайшли десяткову систему числення 
7 картка. Запровадили в цифрову систему нуль
8 картка. Розробляли правила арифметичних дій 
9 картка. Знали квадратні корені 
10 картка. Знали кубічні корен
11 картка. Художники знали секрет стійких фарб
12 картка. Вчення йоги 
13 картка. Першими відкрили будову Сонячної системи 
4. Закріплення 
Учитель. Сьогодні на уроці ви багато дізналися про Стародавню Індію. Почули багато незнайомих раніше слів. А тепер візьміть надруковані слова та викресліть із них ті, які до сьогоднішньої теми уроку не відносяться.
Дидактична гра " Знайди зайве"
Індія, Ніл, Інг, Ганг, Піраміди, Джунглі, Мохенджо – Даро, Хараппа, фараон, каналізація, 1992 рік, варни, Амон – Ра, брахмани, скіфи, кшатрії, кіммерійці, вашья, шудри, межиріччя, недоторкувані, Брахма, Вішну, Шива, Хаммурапі, індуїзм, ступа, Солом, Будда.
Учитель. Перевірку зробим за допомогою кольорових карток. Якщо слово зайве піднімаємо червону картку, якщо ні - зелену. 
5. Підсумок уроку 
Учитель. Ви побачили свої результати уваги і роботи на уроці. Кожний отримав свій багаж знань. Я також хочу познайомитись з результатами вашої праці. Тож будь-ласка покладіть свої знання у " Віртуальний рюкзачок знань".
6. Домашнє завдання. 
Вивчити §19-20

Немає коментарів:

Дописати коментар